keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Mitä sulle kuuluu? Mulle kuuluu hyvää.

Muistatko vielä, kun oli kirjekavereita? Siis ihan oikeita kirjekavereita. Oli tuoksuvia kirjepapereita ja kuoria ja sen semmoisia. Oli tosi kiva kertoa mitä on tapahtunut ja lähettää vaikkapa juuri otettu koulukuva. Aloitin aina omat kirjeeni samalla tavalla. Mitä sulle kuuluu? Mulle kuuluu hyvää. Vasta sen jälkeen oli aika kertoa muut asiat. First things first.

Minä uskon vahvasti, että me suomalaisetkin osaamme puhua. Kertoa tunteista. Itse olen huomannut, että kyllä kysyvälle vastataan. Yleensä kysyn asiakastapaamisissa ennen liikkumaan lähtemistä tai kuntotestin aloittamista, mitä hänelle kuuluu. Ihan vain yleisesti. Ja ihan oikeasti mua kiinnostaakin.  Joskus kuulumiset on vaihdettu pikaisesti, joskus lähtö venyy ja venyy, kun tuntuu että nyt tämä asia pitää saada purettua ennen kuin voi alkaa hikoilemaan. Se on musta ihan fine. Se on musta itse asiassa todella hienoa!

Ja kyllä, ehkä suomalaiset useammin aloittavat kuulumisten vaihtamisen lausahduksilla ”Noo, en mä nyt tiiä, sitä samaa…” tai ”Mitäs tässä…” tai ”No, ei kyllä kovin hyvin. On sitä ja tätä, en ehdi, en jaksa, ja ja ja…” Rapakon toisella puolella saattaa välähtää pepsodent-hymy jos toinenkin ja saada takuulla vastauksen ”Kiitos, tosi hyvin, entäs sulla?”. Vaikkei aina meniskään. No… Ainakin me suomalaiset ollaan tosi rehellisiä.

Luen juuri kirjaa nimeltä Kantapään kautta –Kirja rohkeista epäonnistumisista. On muuten hyvä. Siinä tunnetut ja vähän tuntemattomammatkin (ainakin minulle) suomalaiset kertovat rohkeasti omista epäonnistumisistaan.

Anteeksi kuinka? Kuka haluaa lukea tällaista ja varsinkaan kertoa ja muistella ikäviä asioita? No, ainakin niistä voi ottaa opiksi, kuten moni tarinan kertojakin kirjassa toteaa. Hyvinä aikoina tulee hyviä muistoja, huonoina aikoina tulee hyviä opetuksia… Vai miten se nyt menikään?

Facebook on hieno asia. Aion jakaa tämänkin kirjoituksen facebookissa.”Mitä mietit?”, kysyy Facebook. Tykkää, tökkää, jaa. Todellakin!

Mitä sulle kuuluu? Mulle kuuluu hyvää.
tv. Heli

p.s. Kuva olis kiva.


0 kommenttia:

Lähetä kommentti